klimatkompis.blogg.se

Oroad över jordens stigande medeltemperatur och med en stark vilja att hjälpa vår stackars planet startar jag denna blogg i hopp om att människor ska inspireras till att, liksom jag, bli en "klimatkompis". Jag kommer att fylla bloggen med enkla vardagstips på hur man lever mer energisnålt och miljövänligt. Jordens stigande medeltemperatur är något som drabbar oss alla oavsett var vi bor eller vem vi är och det är vi som måste göra något åt saken. Du och jag och våra nära och kära kan tillsammans bromsa temperaturhöjningen. Men vi måste hjälpas åt och börja nu, ja redan idag. Häng med och bli en klimatkompis du också // Aino

Använd lock på kastrullerna :)

Publicerad 2014-01-11 11:44:14 i Allmänt

Hejsan klimatkompis!
 
Jag fick för några dagar sen en broschyr från "Allmännyttan" i brevlådan. Bostadsföretag har gått ihop och gett ut en klimatbroschyr till alla sina hyresgäster. Broschyren heter "Enkla tips för dig som vill spara energi" och den är riktigt bra! Jag vill härmed ge en guldstjärna till bostadsföretagen som ger ut broschyren, bra jobbat :)
 
Här kommer dagens tips ur broschyren: Använd lock på kastrullen.
 
Man sparar 30% energi om man kokar potatisen med locket på istället för utan. Snacka om enkelt och bra tips!
 
Ha en bra dag!

Kommentarer

Postat av: Robert Lindblom

Publicerad 2014-01-11 12:08:11

Jag gav ett klimatsmart råd till gumman igår. Hon kokar ju ägg varenda morgon och då fråga jag om det inte är klokare att koka upp fler ägg åt gången och förvara dom i kylskåpet =). Kanske kan man koka ägg varannan dag istället för varenda dag. Halvering av äggkokarkostnaden på ett år ;). Samma gäller för andra maträtter om man står ut med att äta samma två dagar i rad. Typ potatis osv =). Fast kokt potatis står sig ju i fler än en dag i kylen dock =). Planerar man in det hela och väger av med hur mycket man äter så finns det rätt mycket energi att spara genom storkok helt enkelt =). Det gäller ju bara att inte koka FÖR stort, för då blir ju maten förstörd.. Inte bra =)

Svar: Bravo att du tipsade gumman! Ägg håller ju ganska länge i kylen så det var ju ett jättebra tips att koka några åt gången :) Jag håller absolut med om storkok, så länge man hinner äta upp allt. Då blir ju elräkningen billigare för en själv också och då kan man göra roligare saker för pengarna som blir över än att koka ägg :D P.S Ett annat "hett" tips, från Johan, är att ta varmvatten från kranen att lägga äggen i för då kokar det upp ännu snabbare :) Bra att du håller koll på din gumma ;)
klimatkompis.blogg.se

Postat av: Robert Lindblom

Publicerad 2014-01-11 12:35:05

Joo... Vi har ju helsikes varmt varmvatten här i huset... Ska säga det åt henne :P. Startar vattnet vid 70 grader så går det ju fort att få det till 100, jämfört med 4 grader :D.

Postat av: Anders

Publicerad 2014-01-12 00:31:43

Är det billigare att värma i mikron än att koka igen? Om man vill ha äggen varma vill säga...

Svar: Jag vet inte helt säkert men eftersom det går mycket snabbare att mikra jämfört med att koka upp vatten och koka en stund så borde det ju gå åt mindre energi totalt att mikra :)
klimatkompis.blogg.se

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela