klimatkompis.blogg.se

Oroad över jordens stigande medeltemperatur och med en stark vilja att hjälpa vår stackars planet startar jag denna blogg i hopp om att människor ska inspireras till att, liksom jag, bli en "klimatkompis". Jag kommer att fylla bloggen med enkla vardagstips på hur man lever mer energisnålt och miljövänligt. Jordens stigande medeltemperatur är något som drabbar oss alla oavsett var vi bor eller vem vi är och det är vi som måste göra något åt saken. Du och jag och våra nära och kära kan tillsammans bromsa temperaturhöjningen. Men vi måste hjälpas åt och börja nu, ja redan idag. Häng med och bli en klimatkompis du också // Aino

Skippa sköljmedlet

Publicerad 2013-10-20 11:20:27 i Allmänt

Hejsan Klimatkompisar!
 
Kan man vara miljövänlig genom att INTE göra eller köpa något?
Jajamensan det kan man, och det är ju alltid skönt att slippa göra/köpa något eller hur ;)
 
Dagens tips är: Skippa sköljmedlet när du tvättar.
 
Sköljmedel är för mig en ganska märklig produkt. Vad gör det egentligen? Jag tror att det ska göra tvätten mjukare, har jag rätt?
Det som händer när man använder sköljmedel, tvättmedel, duschkrämer och liknande är att dessa medel följer med vattnet som används i anslutning till dom. Reningsverken (som ofta har några år på nacken) har svårt att ta hand om alla nya kemikalier som hamnar i vattnet. Verken klarar helt enkelt inte av att rena vattnet fullständigt.
Därför tänker jag att ju mindre kemikalier som hamnar i vattnet desto bättre för alla :)
 
Sköljmedlet känns som ett uppfunnet behov och därför känns det för mig som en helt onödig produkt och kostnad. Jag har aldrig köpt en sköljmedelsflaska och jag lever ju så det kan ju inte vara en så viktigt produkt för ens överlevnad då. Kanske gör det tvätten mjukare men jag har då aldrig fått några skärsår av mina kläder som aldrig har tvättats med sköljmedel. Man är väl inte gjord av socker ;)
 
Det fina är ju att du dessutom sparar pengar på att inte köpa flaskan. Jag kollade på Coop här i Piteå och såg att priset för en sköljmedelsflaska ligger mellan 20-30:-. Du sparar alltså en slant och dessutom plats i skåpet om du skippar sköljmedlet :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela