klimatkompis.blogg.se

Oroad över jordens stigande medeltemperatur och med en stark vilja att hjälpa vår stackars planet startar jag denna blogg i hopp om att människor ska inspireras till att, liksom jag, bli en "klimatkompis". Jag kommer att fylla bloggen med enkla vardagstips på hur man lever mer energisnålt och miljövänligt. Jordens stigande medeltemperatur är något som drabbar oss alla oavsett var vi bor eller vem vi är och det är vi som måste göra något åt saken. Du och jag och våra nära och kära kan tillsammans bromsa temperaturhöjningen. Men vi måste hjälpas åt och börja nu, ja redan idag. Häng med och bli en klimatkompis du också // Aino

Ut i skogen

Publicerad 2013-10-06 09:20:44 i Allmänt

Hejsan!
 
Nu är det ju verkligen höst och fantastiskt vackert med alla färger :) Dagens tips hänger ihop med att få vara ute och njuta av allt det vackra innan vintern kommer.
 
Här kommer dagens tips: Gå ut i skogen och plocka svamp.
 
Det är ju gratis mat som står och väntar i skogarna. När du plockar själv får du också frisk luft, lätt motion och naturupplevelsen på köpet och jag tycker även att det är avstressande. Det är med svamp precis som det är med bär, varför ska vi gå och köpa den i affären när det finns överallt i skogen gratis? 
 
Det du betalar med är din tid men som sagt du får mcket på köpet. Svamp är sedan utmärkt att dryga ut köttfärsbiffarna med tex. Då blir det god smak, billigare, det går åt mindre kött och biffarna blir kalorisnålare. Bara fördelar :)
Om man inte vet vad man kan plocka så kanske du känner någon som kan lära dig? Studieförbunden har också kurser varje höst, det är så jag har lärt mig och jag kan verkligen rekommendera det.
Sedan känner man ju en viss stolthet också när man kan titta in i skafferiet och veta att man har fyllt burkarna med torkad svamp själv :)
 
 
I korgen ser du sandsopp jag plockade igår. Ha en skön söndag!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela