klimatkompis.blogg.se

Oroad över jordens stigande medeltemperatur och med en stark vilja att hjälpa vår stackars planet startar jag denna blogg i hopp om att människor ska inspireras till att, liksom jag, bli en "klimatkompis". Jag kommer att fylla bloggen med enkla vardagstips på hur man lever mer energisnålt och miljövänligt. Jordens stigande medeltemperatur är något som drabbar oss alla oavsett var vi bor eller vem vi är och det är vi som måste göra något åt saken. Du och jag och våra nära och kära kan tillsammans bromsa temperaturhöjningen. Men vi måste hjälpas åt och börja nu, ja redan idag. Häng med och bli en klimatkompis du också // Aino

Tänd ett ljus och låt det brinna...

Publicerad 2013-11-24 12:35:10 i Allmänt

Hejsan!
 
Nu när det blir mörkt så tidigt och vi börjar närma oss december så blir man ju sugen på att göra det lite mysigt hemma genom att tända ljus :) 
 
Dagens tips: Använd miljömärkta ljus.
 
Det finns faktiskt miljömärkta ljus i affärerna nu för tiden. Titta efter Svanenmärkningen som ni kan se på den nedre bilden. Det vita ljuset hittade jag på coop och dom röda på Indiska. Jag har sett att det finns Svanenmärkta ljus på Åhléns också och det finns säkert på ännu fler ställen :)
 
De Svanenmärkta ljusen verkar endast innehålla stearin, till skillnad från andra ljus som kan bestå av annat. Back to basics alltså :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela